Een korte uitleg over de accent verschillen van de begeleidingsvormen.
Supervisie is een methode om het eigen handelen in het werk te bekijken en te leren dit duurzaam te verbeteren. Supervisie is een methode om te leren voortaan zelf situaties te analyseren en op te lossen. Dit kan individueel, maar ook met collega's samen. Onderwerpen van gesprek zijn bijvoorbeeld de omgang met cliënten, collega's, een nieuwe functie, organisatieverandering of de verwerking van ervaringen. De supervisant brengt werksituaties in met daarbij de vragen die op dat moment van belang zijn.
Coachen is gericht op het realiseren van betere prestaties in de praktische uitvoering van een beroep of functie. Vaak komt ook het loopbaanperspectief ter sprake. Het accent kan daarbij meer gelegd worden op persoonlijke en/of inhoudelijke aspecten van het werk. De coach komt van buiten de organisatie.
Werkbegeleiding kan ik geven in de agogische vakken, dus waarin met mensen gewerkt wordt aan verandering. In werkbegeleiding wordt aan de gesprekken een inhoudelijk adviserende functie toegevoegd. Het initiatief tot werkbegeleiding kan door de organisatie of door de werknemer genomen worden. Hierover zijn goede afspraken noodzakelijk.
Intervisie is een methode van collegiale begeleiding waarbij 3 tot 6 deelnemers gericht willen leren over het werk. Iedere persoon neemt deel aan het gesprek om zelf te leren én om de anderen te helpen hun werkwijze te verbeteren. Ik begeleid een intervisie groep om te starten.
Supervisie is een methode om het eigen handelen in het werk te bekijken en te leren dit duurzaam te verbeteren. Supervisie is een methode om te leren voortaan zelf situaties te analyseren en op te lossen. Dit kan individueel, maar ook met collega's samen. Onderwerpen van gesprek zijn bijvoorbeeld de omgang met cliënten, collega's, een nieuwe functie, organisatieverandering of de verwerking van ervaringen. De supervisant brengt werksituaties in met daarbij de vragen die op dat moment van belang zijn.
Coachen is gericht op het realiseren van betere prestaties in de praktische uitvoering van een beroep of functie. Vaak komt ook het loopbaanperspectief ter sprake. Het accent kan daarbij meer gelegd worden op persoonlijke en/of inhoudelijke aspecten van het werk. De coach komt van buiten de organisatie.
Werkbegeleiding kan ik geven in de agogische vakken, dus waarin met mensen gewerkt wordt aan verandering. In werkbegeleiding wordt aan de gesprekken een inhoudelijk adviserende functie toegevoegd. Het initiatief tot werkbegeleiding kan door de organisatie of door de werknemer genomen worden. Hierover zijn goede afspraken noodzakelijk.
Intervisie is een methode van collegiale begeleiding waarbij 3 tot 6 deelnemers gericht willen leren over het werk. Iedere persoon neemt deel aan het gesprek om zelf te leren én om de anderen te helpen hun werkwijze te verbeteren. Ik begeleid een intervisie groep om te starten.